poniedziałek, 25 sierpnia 2014

Muzyka w Kościele Zbawiciela - Koncert III

24 sierpnia odbył się III Koncert z cyklu „Muzyka w Kościele Zbawiciela”, którego wykonawcą był Paweł Seligman – organista, pianista i aranżer.


fot. Sławomir Kołtuński
Koncert rozpoczął się Toccatą D-dur, utworem XX-wiecznego belgijskiego kompozytora, organisty i pedagoga, Flora Peetersa.
Następnie zaprezentowane zostały trzy Tańce Renesansowe Mikołaja z Krakowa, od skomponowania których minęło już około pół tysiąca lat. Były to Szewczyk idzie po ulicy, Zakłułam się tarniem oraz Ave Jerarchia.
Ważnym punktem koncertu organowego była muzyka Johanna Sebastiana Bacha, którego osiągnięcia w muzyce zarówno w dziedzinie kompozycji, jak i wykonawstwa, stawiano w jednym rzędzie z geniuszem Izaaka Newtona. W roku 1801 w wiodącym czasopiśmie muzycznym „Allgemeine musikalische Zeitung”, prenumerowanym m.in. przez Beethovena, napisano: „imię Johanna Sebastiana Bacha promienieje najwyżej i niedościgle nad wszystkimi niemieckimi kompozytorami pierwszej połowy ubiegłego stulecia. Objął on duchem newtonowskim wszystko, co do tej pory wiedziano na temat harmonii i dawano jako przykład, przeniknął jej głębiny tak całkowicie i trafnie, że musi być słusznie uznany za prawodawcę prawdziwej harmonii, która obowiązuje do dnia dzisiejszego.” Wsłuchaliśmy się zatem w prawdziwą harmonię zawartą w Preludium i Fudze c-moll BWV 546.
fot. Paulina Loskot
Kolejne prezentowane przez Pawła Seligmana dzieła to utwory paryskiego organisty i kompozytora Cesara Francka: Preludium, Fuga i Wariacja h-moll op. 18. Uznawany za twórcę symfoniki organowej artysta miał powiedzieć „Moje organy, moja orkiestra”. Wykształcił pokolenie organistów w tym Louisa Vierne’a, tytularnego organisty słynnej paryskiej Katedry Notre-Dame w pierwszej połowie XX wieku, którego części Symfonii: IV Allegro Vivace i VI Finale usłyszeliśmy na zakończenie koncertu. Wcześniej jednak artysta wykonał kompozycję współczesnego kompozytora Thomasa Åberg'a, Fantazję a-moll.

fot. Jakub Kwintal
Od czasu zakończenia remontu instrumentu, który przeprowadzono w ubiegłym roku, był to pierwszy w całości organowy koncert. Warto również zaznaczyć, że po raz pierwszy dzięki zastosowaniu multimediów (kamera, projektor) słuchacze w czasie koncertu mieli możliwość zobaczenia wykonawcy grającego na organach.


(opr. na podst. tekstu dr Jakuba Kwintala)


Więcej informacji i fotografii na stronie ETKO: tutaj

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz