sobota, 1 stycznia 2011

Rekolekcje Adwentowe w Wittenberdze

W dniach 17-19 grudnia 2010 roku odbyły się Rekolekcje Adwentowe w Wittenberdze "Śladami ks. dra Marcina Lutra". Do Niemiec wyruszyliśmy o 1:00 w nocy z piątku na sobotę. Na miejscu byliśmy ok. 8:30. Po śniadaniu wyruszyliśmy na zwiedzanie miasta.

Pierwszym miejscem, które odwiedziliśmy był dom ks. Marcina Lutra, w którym teraz znajduje się Muzeum Historii Reformacji. Zobaczyliśmy tam plan miasta Wittenbergi za czasów naszego Reformatora. Mogliśmy obejrzeć wspaniałe portrety i pamiątki z XVI wieku oraz poznaliśmy trochę historii życia ks. dra Marcina Lutra. W muzeum były także "kwitki" jakie dawano, gdy udzielano odpustów. Znajdowały się tam też m.in. Biblia przetłumaczona i spisana przez ks. Marcina Lutra, fragment ambony, z której Reformator wygłaszał swoje kazania, portrety jego i jego żony, pokój, w którym ks. dr Marcin Luter przebywał ze swoimi studentami oraz wiele innych eksponatów opowiadających o historii naszego Kościoła. W drodze z domu Lutra zobaczyliśmy dom Filipa Melanchtona.

Kolejnym miejscem, które zwiedziliśmy był Kościół pod wezwaniem NMP, kiedyś należący on do luteran . Znajduje się w nim dużo pięknych dzieł sztuki np. obraz "Ostatnia Wieczerza" w ołtarzu głównym. Po zwiedzeniu kościoła przy rynku głównym udaliśmy się do Kościoła Zamkowego, na drzwiach którego ks. dr Marcin Luter przybił 95 tez. Koniecznością było obejrzenie słynnych drzwi oraz sfotografowanie się pod nimi J. Wnętrze kościoła robi piorunujące wrażenie. Piękna architektura, cudowne sklepienia no i oczywiście wspaniałe dzieła sztuki. Dla ludzi, którzy lubią architekturę późnogotycką to jest naprawdę świetne uczucie być w takim miejscu. W kościele znajdują się grób Marcina Lutra oraz Filipa Melanchtona.

Po obiedzie była przerwa na odpoczynek a następnie przyszedł czas na spotkanie rekolekcyjne i krótką opowieść o adwencie w krajach niemieckojęzycznych. Było bardzo ciekawie, dowiedzieliśmy się mnóstwo rzeczy, o których byśmy nawet nie pomyśleli. Następnie prowadzący całe rekolekcje ks. Wojciech Płoszek wygłosił wykład. Wieczorem odbył się kolejny, tym razem poprowadzony przez Dawida Sabara. Obydwa dawały wiele do myślenia.

Wieczorem wybraliśmy się na rynek główny gdzie odbywał się festyn adwentowy. Atmosfera była cudowna, naprawdę świąteczna. Nadchodzące święta czuło się w powietrzu. Pomimo chłodu i przenikającego mrozu wszyscy bawili i czuli się świetnie. Na rynku stało mnóstwo stoisk z przeróżnymi rzeczami. Po powrocie z festynu wszyscy zmęczeni po całonocnej podróży i całodziennym zwiedzaniu i rozmyślaniu, ale w świetnych humorach i z uśmiechami na twarzy poszli spać.

W niedzielę po śniadaniu odbyło się nabożeństwo, po którym trzeba było wyruszyć w powrotną drogę do Polski, ale zanim minęliśmy granicę niemiecko-polską odwiedziliśmy Magdeburg i zwiedziliśmy słynną katedrę. Jak na stary budynek przystało robił imponujące wrażenie. Piękny, wysoki gotycki kościół, w którym znajduje się m.in. grób Ottona I, kopia włóczni Maurycego, ambona i wiele innych wspaniałych rzeczy, których nie sposób wymienić. Po zwiedzaniu nadszedł czas na powrót do Polski. Wszyscy uczestnicy rekolekcji z żalem opuszczali ten piękny i wspaniały kraj. Naprawdę warto było pojechać i zobaczyć to wszystko na własne oczy. Będziemy bardzo miło i chętnie wspominać nasz wyjazd do kolebki reformacji - Wittenbergi.